• Kamery Online
  • Kamery Online
  • Kamery Online
  • Subcribe to Our RSS Feed

Język angielski w Aeroklubie Rybnickiego Okręgu Węglowego

maj 16, 2013   //   autor Pirat   //   Artykuły

Od października 2009 roku dzięki inicjatywie Zespołu Szkół w Czerwionce- Leszczynach a mianowicie Dyrektora pana Piotra Buchty oraz Aeroklubu Rybnickiego Okręgu Węglowego uczniowie klas lotniczych rozpoczęli naukę języka angielskiego. Zajęcia są realizacją Projektu „Język angielski przepustką do sukcesu” finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych”. Dokładniej nauka ta polega na poznawaniu frazeologii lotniczej w języku angielskim. Zajęcia odbywają się na terenie Aeroklubu lub Zespołu Szkół w weekendy. W ramach wykładów zainteresowani poznają sposoby komunikacji w kontrolowanej polskiej przestrzeni powietrznej. Kurs obejmuje 60 godzin zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie ćwiczeń poprzez specjalistów lotniczych. Program kursu polega na zapoznaniu się przyszłych pilotów planujących wykonywanie operacji lotniczych w międzynarodowej przestrzeni powietrznej. Młodzi piloci mają tutaj także styczność z zasadami określającymi typowy dla lotnictwa sposób porozumiewania się. Frazeologia lotnicza ułatwia sposób komunikacji pilotom i kontrolerom z różnych zakątków świata. Zajęcia organizowane są przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Chełmie, a wykłady prowadzone są przez pana Jarosława Kozubę.

Na temat przeprowadzanych wykładów swoją opinię wyrazili uczestnicy kursu:
Ula Musur
– Zajęcia Frazeologii Lotniczej prowadzone są przez wykładowcę uczelni w Chełmie. Lekcje odbywają się w weekendy na lotnisku w Gotartowicach trwają około 8 godzin lekcyjnych. Uczestniczymy w nich jako uczniowie klasy lotniczej wraz z starszymi kolegami-lotnikami, którzy rozpoczęli naukę w Zespole Szkół rok wcześniej. Lekcje są organizowane po to abyśmy mogli nauczyć się frazeologii lotniczej, która na pewno przyda się nam, ponieważ każdy z nas planuje związać swoją przyszłość z lataniem, a tego typu wykłady są do tego niezbędne. Zajęcia są bardzo ciekawie prowadzone- dużo mówimy, czytamy, słuchamy, mamy również książki specjalnie do tego przedmiotu. Tego rodzaju wykłady są świetnym pomysłem, ponieważ mamy ogromną szanse na poznanie j. angielskiego dla pilotów już w Liceum! Każdy słucha z zaciekawieniem, niektóre rzeczy są trudne ale damy radę, każdy stara się wynieść z zajęć jak najwięcej, bo są to naprawdę przydatne informacje.

Paweł Szolc
– Spotkania przebiegają w luźnej formie polegającej na prezentacjach multimedialnych oraz „kserówkach” jako ćwiczenia z wyżej wymienionych prezentacji. Nie są one odpłatne, a uczestnictwo w nich jest dobrowolne. Uczestniczą w nich ludzie z obu klas lotniczych. Lekcje są ogólnorozwojowe, żeby pojąc frazeologie lotniczą po angielsku. Uważam, że jakikolwiek rodzaj rozwoju w lotnictwie jest dobrym pomysłem.

Wojciech Ficek
– Przyjeżdża do nas z Warszawy pan Jarosław Kozuba, lekcje trwają rożnie czasem 4 , 6 godz z przerwami. Odbywają się co 2 lub 3 tygodnie przez weekendy w szkole albo w Aeroklubie. Uczymy sie frazeologii lotniczej angielskiej, czyli słownictwo angielskie, które jest konieczne dla lotnictwa. Część zajęć poświęcamy na oglądaniu prezentacji, notujemy słówka, oglądamy filmiki pokazujące jak to wygląda w praktyce, dostajemy „kserówki”, na których mamy ćwiczenia i oczywiście słuchamy nagrania z komunikowania sie wierzy kontrolnej z pilotem, uczymy sie je odczytywać, powtarzać, oraz ćwiczymy prowadzenie korespondencji. Czasem jest trudno zrozumieć, ponieważ depeche są podawane szybko i nie zbyt wyraźnie, ale po to się uczymy, by je zrozumieć. Lekcje są bardzo ciekawe na pewno wszystkim, którzy wiążą swoje plany z lotnictwem będą bardzo potrzebne, gdyż cała korespondencja ruchu lotniczego zawodowego prowadzona jest w języku angielskim. Piloci musza znać dobrze ten język. Na kurs chodzą osoby zainteresowane nim – nikt nikogo nie zmusza do nauki. Moim zdaniem pomysł na ten kurs jest świetny, przyda sie wszystkim zainteresowanym i powinno być więcej takich kursów, ponieważ j. angielski to podstawa dla lotnictwa, a my jesteśmy klasą lotnicza.

Dawid Główczyński
– Lekcje są w sali wykładowej, oraz czasami w szkole. Pan nam pokazuje slajdy, tłumaczy co na nich jest, a my notujemy to do zeszytów. Lekcje pozwalają nam poszerzyć wiedzę w zakresie lotnictwa. Celem jest częściowe przygotowanie do dalszych kursów lotniczych.
Lekcja przebiega w taki sposób, że mamy trochę słówek, potem przykłady zastosowania, dostajemy kartki z zadaniami, i zadania na słuchanie i wychwytywanie potrzebnych informacji. Nie ma ocen, ale na początku lekcji jest powtórka z tego co było. Jest to bardzo dobry pomysł dla nas, ponieważ dzięki niemu orientujemy się jakie są prawdziwe warunki na lotnisku. Uczestnictwo jest nieobowiązkowe, ale jest sprawdzana obecność. W lekcjach podoba nam się to, w jaki sposób wykładowca tłumaczy. Wszystko jest czytelne i zrozumiałe, zawsze tłumaczy jeszcze raz, jeśli ktoś czegoś nie rozumie.

Sebastian Szemszur
– Na początku lekcji przerabiamy nowe słówka z frazeologii lotniczej (od startu aż po sam lot). Te lekcje pokazują przykładowe rozmowy pilotów i sami tez uczymy sie jak to robić. Lekcje dają nam duży zasób słówek ściśle związanych z lotnictwem. Te zajęcia maja nas przygotować juz na studia praktycznie. Uważam, że mogły by one być przeprowadzone w 3 klasie, ale i tak fajnie, że są, bo na prawdę warto w nich uczestniczyć. Jak komuś zależy i ma takie plany żeby zostać pilotem liniowym, lub w ogóle pilotem. Wykłady nie działają na zasadzie szkolnej lekcji- jeśli komuś zależy to się uczy. Mnie najbardziej w tych lekcjach podobają się „słuchanki”- to jest najszybszy sposób żeby się nauczyć. Są w różnym stopniu trudności od takich, w których rozmowa pomiędzy kontrolerem a pilotem jest czysta i niezakłócona, po rozmowę np. kontrolera-azjatę, gdzie słychać szumy i ciężko jest coś zrozumieć. Zajęcia są bardzo przydatne.

Adrianna Bąk
– Lekcje przebiegają tak jak wykłady na studiach. Jest dużo prezentacji multimedialnych, są także ćwiczenia „słuchowe”. Uczestniczą w nich wszyscy piloci-uczniowie. Pomagają się przygotowywać do specjalnego testu językowego, który trzeba zdać chcąc być pilotem samolotów rejsowych. Organizowane są przez szkołę, ale aeroklub za to udostępnia miejsce spotkań. Lekcje są przeprowadzane raczej na luzie, nie ma ocen. Uważam, że są one bardzo dobrym pomysłem, możemy sprawdzić jak wygląda rozmowa pomiędzy pilotem a wieżą kontrolną.. To bardzo przydatne. Uczestnictwo jest dobrowolne, ale wszyscy raczej chętnie biorą w tym udział.

Błażej Bukowiec
– Atmosfera na zajęciach jest fajna. Zajęcia prowadzone są w formie takiej jak na studiach. Kurs jest sponsorowany przez Unię Europejską. Podstawowy angielski całkowicie różni się od lotniczego jak sama nazwa wskazuje jest to frazeologia lotnicza czyli wszystkie związane z tym słówka, zwroty i zdania. Przebieg lekcji oceniam pozytywnie, dzięki nim dużo się nauczymy lecz może powinny być prowadzone bardziej regularne. Projekt przebiega na zasadzie, że jeśli komuś zależy to będzie w nim czynnie uczestniczył, nie jest to obowiązkowe.

Na terenie lotniska oprócz języka angielskiego dla klasy lotniczej organizowane są zajęcia dla pracowników oraz wszystkich członków tutejszego Aeroklubu. Wykłady odbywają się w każdy czwartek od godziny 18:00. Zajęcia są prowadzone w trzech grupach tematycznych.
Informacjami o przebiegu, programie i formie w jakiej odbywają się zajęcia podzielił się pan Robert Szymiec:
-Zajęcia polegają na wykładach z języka angielskiego. Ich celem jest podniesienie poziomu biegłości tego języka w środowisku lotniczym, który moim zdaniem jest bardzo niski zwłaszcza wśród pilotów GA (General Aviation) . Zajęcia odbywają się w trzech grupach tematycznych: English Everyday, Aviation English oraz Airspeak. Pierwsza grupa tematyczna jest przewidziana dla pilotów oraz pracowników lotniska, którzy w ogóle nie znają angielskiego i mają problem z podstawami. Druga grupa to szkolenia z nie rutynowego języka angielskiego używanego w lotnictwie. Chodzi tutaj o takie tematy jak: Runway Incursion, Lost, Fuel i wiele innych. Warto dodać, że szkolenie jest zgodne z wymaganiami ICAO. Trzecia grupa to rutynowa komunikacja lotnicza w trakcie lotu. W zajęciach uczestniczą piloci, mechanicy i inni pracownicy lotniska. Mamy około 20 studentów i grupa się wciąż powiększa. Pomysłodawcą jest Dyrektor AROW pan Ireneusz Boczkowski. Zajęcia po raz pierwszy odbyły się 15 października 2009. Nie ma jak na razie przewidzianego terminu zakończenia zajęć. Zajęcia prowadzę tylko ja. Sam jestem pilotem i jednocześnie uczę angielskiego, więc znam potrzeby grupy jeśli chodzi o wiedzę w tym zakresie. Swoich uczniów oceniam dobrze, niektórzy są słabi ale za to ambitni i wierze, że sobie poradzą. Starają się. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i każda grupa tematyczna trwa po 45 minut czyli łącznie 2h 45 minut.

Coraz częściej nauka języków obcych, a przede wszystkim języka angielskiego jest konieczna. Jego znajomość gwarantuje większe możliwości oraz ułatwia komunikację międzynarodową w szczególności w środowisku lotniczym. Aeroklub Rybnicki wraz z Zespołem Szkół w Czerwionce-Leszczynach umożliwia doskonalenia tego języka pod kontem komunikacji lotniczej. Poznawanie frazeologii lotniczej w języku angielskim daje uczniom, chcących swą przyszłość związać z lotnictwem wiele możliwości, a pracownicy Aeroklubu mają możliwość poszerzenia swojego zasobu wiedzy.

Monika Bobrzyk

Comments are closed.