• Kamery Online
  • Kamery Online
  • Kamery Online
  • Subcribe to Our RSS Feed

Kurs podstawowy do licencji pilota szybowcowego SPL

W trakcie szkolenia u nas zdobędziesz podstawową wiedzę niezbędną do wykorzystania w przyszłej karierze pilota, mechanika, technika, konstruktora, inżyniera lotniczego. Szkolenie szybowcowe może być dla Ciebie pierwszym krokiem w wielkiej karierze lotniczej. Pozwoli zweryfikować predyspozycje do wykonywania zawodu pilota, a jako przyszłemu mechanikowi czy inżynierowi lotniczemu pozwoli zdobyć wiedzę i zrozumieć wiele zasad i mechanizmów rządzących w lotnictwie.

Szkolenie podstawowe to około dwumiesięczny okres szkolenia teoretycznego (56 godzin wykładów) i drugi miesiąc praktyki – w tym czasie uzyskasz III klasę wyszkolenia szybowcowego i będziesz mógł się poszczycić pierwszymi pięcioma lotami samodzielnymi. Kolejny etap szkolenia w życiu szybownika to zdobycie licencji. Ten okres trwa około roku, w trakcie którego będziesz zdobywał kolejne uprawnienia niezbędne do uzyskania licencji pilota szybowcowego. Licencja umożliwi Ci bez nadzoru instruktora pilotowanie szybowców, szybowców z napędem a po odbyciu dodatkowego szkolenia także pilotowanie motoszybowców.

Wymagania wstępne

Kandydat przystępujący do szkolenia w celu uzyskania licencji pilota szybowcowego SPL musi:

  • w dniu pierwszego samodzielnego wylotu mieć ukończone 14 lat,
  • posiadać orzeczenie lekarskie:
    • co najmniej 2 klasy w przypadku ubiegania się o licencję pilota szybowcowego SPL lub musi zostać zapoznany (potwierdzając fakt zapoznania się podpisanym własnoręcznie stosownym oświadczeniem) z wymogiem posiadania właściwego orzeczenia lekarskiego nie później niż przed rozpoczęciem szkolenia,

Lista lekarzy orzeczników, u których można wykonać niezbędne badania, oraz zakres badań.

Wymagania krajowe i wymagania dodatkowe OSL-AROW:

  • kandydaci którzy nie ukończyli 18 roku życia muszą przekazać do OSL-AROW wypełnione i podpisane (w obecności notariusza) oświadczenie rodziców lub prawnych opiekunów zawierające ich zgodę na szkolenie lotnicze w zakresie do licencji SPL
  • maksymalna dopuszczalna waga – do 100kg

Terminy i ceny

Szkolenia teoretyczne realizujemy na początku roku w okresie luty-marzec. Poza tym okresem jest możliwość odbycia szkolenia teoretycznego korespondencyjnie. Po ich zakończeniu, realizujemy część praktyczną. Ceny szkoleń na dany sezonie znajdują się w Cenniku.

Szkolenie teoretyczne

Pierwsza część, teoretyczna, obejmuje cykl wykładów poświęconych wiedzy lotniczej. Wykłady odbywają się w sali wykładowej w budynku aeroklubu, w trybie weekendowym i trwa około dwóch miesięcy. Szkolenie teoretyczne kończy się wewnętrznym egzaminem sprawdzającym wiedzę kandydata.

Szkolenie obejmuje następujące dziedziny lotnictwa:

  1. Prawo lotnicze oraz procedury kontroli ruchu lotniczego
  2. Człowiek – możliwości, ograniczenia
  3. Meteorologia
  4. Łączność
  5. Zasady lotu
  6. Procedury operacyjne
  7. Wykonanie i planowanie lotu
  8. Ogólna wiedza o statku powietrznym
  9. Nawigacja
  10. Ogólne bezpieczeństwo lotów
  11. System zarządzania bezpieczeństwem

Szkolenie praktyczne

Warunkiem dopuszczenia do szkolenia praktycznego jest zaliczenie egzaminu z wiedzy teoretycznej. Loty szkoleniowe w naszym ośrodku odbywają się na dwumiejscowych laminatowych szybowcach typu Puchacz i drewnianych typu Bocian. Starty odbywają się za samolotem lub wyciągarką szybowcową.

W ramach szkolenia praktycznego realizowane są zadania wg Programu szkolenia m.in.: start za wyciągarką, nauka lotu po prostej, technika zakrętów, lądowania, budowa kręgu nadlotniskowego, sytuacje niebezpieczne podczas startu, wyprowadzanie z korkociągu, loty sprawdzające, loty samodzielne. Praktyczne szkolenie szybowcowe trwa kilka tygodni, w zależności od warunków atmosferycznych oraz dyspozycyjności ucznia pilota. Uczeń ustala z instruktorem dogodne dla siebie terminy lotów, tak aby ukończyć szkolenie w jak najkrótszym i odpowiadającym mu terminie.

W celu zapewnienia jak największego bezpieczeństwa loty szkoleniowe są wykonywane w możliwie spokojnych warunkach atmosferycznych co jest możliwe we wczesnych godzinach rannych (5-10) i popołudniowych (17-20).

Szkolenie za wyciągarką

W jego ramach uczeń pilot odbywa minimum 41 lotów z instruktorem oraz 5 samodzielnie. Szkolenie kończy się uzyskaniem III klasy wyszkolenia przez ucznia-pilota szybowcowego z uprawnieniem do startu za wyciągarką. Po jej uzyskaniu rozpoczyna się dalsze szkolenie do licencji pilota szybowcowego. Licencję można uzyskać po wylataniu 15-ciu godzin, wykonaniu przelotu 100 km z instruktorem lub 50 km samodzielnie oraz zdaniu egzaminu państwowego.

Jesteś zainteresowany szkoleniem?
Wypełnij formularz i prześlij go do nas mailem
Skontaktujemy się z Tobą przed rozpoczęciem kursu by uzgodnić szczegóły.


Rybnik


Jesteś zainteresowany szkoleniem?
Wypełnij formularz i prześlij go do nas mailem
Skontaktujemy się z Tobą przed rozpoczęciem kursu by uzgodnić szczegóły.


Masz pytania, wątpliwości, chciałbyś się dowiedzieć czegoś więcej?
Pytaj śmiało, jesteśmy do Twojej dyspozycji
biuro@aeroklub.rybnik.pl wyszkolenie@aeroklub.rybnik.pl
tel. 32 4218426, 530 565 201, 324218189

Sprawdź inne szkolenia lotnicze z naszej oferty:

Kurs podstawowy do licencji pilota samolotowego PPL(A) i LAPL(A)

Szkolenie do Świadectwa Kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego UACP