Kurs podstawowy do licencji pilota samolotowego (teoria i praktyka) PPL(A) i LAPL(A)
Celem szkoleń jest uzyskanie przez ucznia-pilota praktycznych umiejętności wykonywania wszystkich czynności lotniczych pilota na ziemi i w locie w zakresie i na poziomie wymaganym do wydania licencji pilota samolotowego turystycznego PPL(A) lub licencji pilota lekkich samolotów LAPL(A). Kurs teoretyczny to 100 godzin wykładów w systemie weekendowym, które odbywają się na lotnisku naszego Aeroklubu, w sali wykładowej. Po zaliczeniu egzaminu wewnętrznego z części teoretycznej, rozpoczyna się część praktyczna, w czasie której uczniowie ustalają z instruktorem dogodne dla siebie terminy lotów, tak aby ukończyć szkolenie w jak najkrótszym i odpowiadającym im terminie.
Wymagania wstępne
Kandydat przystępujący do szkolenia w celu uzyskania licencji pilota szybowcowego PPL lub pilota rekreacyjnego LAPL(A) musi:
- w dniu pierwszego samodzielnego wylotu mieć ukończone 16 lat,
- posiadać orzeczenie lekarskie:
- co najmniej 2 klasy w przypadku ubiegania się o licencję pilota PPL lub musi zostać zapoznany (potwierdzając fakt zapoznania się podpisanym własnoręcznie stosownym oświadczeniem) z wymogiem posiadania właściwego orzeczenia lekarskiego nie później niż przed dniem wykonania pierwszego lotu samodzielnego,
- orzeczenie LAPL w przypadku ubiegania się o licencję pilota rekreacyjnego LAPL(A)
Lista lekarzy orzeczników, u których można wykonać niezbędne badania, oraz zakres badań.
Wymagania krajowe i wymagania dodatkowe OSL-AROW:
- kandydaci którzy nie ukończyli 18 roku życia muszą przekazać do OSL-AROW wypełnione i podpisane (w obecności notariusza) oświadczenie rodziców lub prawnych opiekunów zawierające ich zgodę na szkolenie lotnicze w zakresie do licencji PPL lub PPL(A).
Szkolenie teoretyczne
Pierwsza część, teoretyczna, obejmuje cykl wykładów poświęconych wiedzy lotniczej. Wykłady odbywają się w sali wykładowej w budynku aeroklubu, w trybie weekendowym i trwa około dwóch miesięcy. Szkolenie teoretyczne kończy się wewnętrznym egzaminem sprawdzającym wiedzę kandydata. Zaliczenie egzaminu jest warunkiem koniecznym by przejść do części praktycznej.
Szkolenie obejmuje następujące dziedziny lotnictwa:
- Prawo lotnicze oraz procedury kontroli ruchu lotniczego
- Człowiek – możliwości, ograniczenia
- Meteorologia
- Łączność
- Zasady lotu
- Procedury operacyjne
- Wykonanie i planowanie lotu
- Ogólna wiedza o statku powietrznym
- Nawigacja
- Ogólne bezpieczeństwo lotów
- System zarządzania bezpieczeństwem
Szkolenie praktyczne
Loty szkoleniowe w naszym ośrodku odbywają się na samolocie Cessna 172C. Uczniowie umawiają się na loty indywidualnie, bezpośrednio z instruktorem prowadzącym ustalając dogodne dla siebie terminy lotów, tak aby ukończyć szkolenie w jak najkrótszym i odpowiadającym im terminie. Terminy rozpoczęcia szkolenia praktycznego dla osób, które posiadają zaświadczenie o ukończeniu szkolenia teoretycznego do PPL(A) ustalamy indywidualnie.
Kandydat ubiegający się o wydanie licencji pilota samolotowego turystycznego PPL(A) musi wykonać co najmniej 45 godzin lotu ogółem jako pilot samolotów:
- minimum 25 godzin podczas lotów z instruktorem,
- minimum 10 godzin podczas lotów samodzielnych pod nadzorem, w tym co najmniej 5 godzin czasu lotu samodzielnego w lotach nawigacyjnych, z czego co najmniej 1 lot nawigacyjny na odległość co najmniej 270 km (150 mil morskich), podczas którego wykonać lądowania z pełnym zatrzymaniem na 2 lotniskach innych niż lotnisko odlotu.
Kandydat ubiegający się o wydanie licencji pilota lekkich statków powietrznych na samoloty LAPL(A) musi wykonać co najmniej 30 godzin szkolenia w locie na samolotach lub motoszybowcach turystycznych, w tym co najmniej:
- minimum 15 godzin szkolenia w locie z instruktorem na klasie statku powietrznego, jaka będzie użyta do przeprowadzenia egzaminu praktycznego,
- minimum 6 godzin podczas lotów samodzielnych pod nadzorem, w tym co najmniej 3 godziny czasu lotu samodzielnego w lotach nawigacyjnych, z czego co najmniej 1 lot nawigacyjny na odległość co najmniej 150 km (80 mil morskich), podczas którego wykonać 1 lądowanie z pełnym zatrzymaniem na lotnisku innym niż lotnisko odlotu.
Do czego upoważnia licencja LAPL ?
Posiadacz licencji LAPL jest uprawniony do wykonywania bez wynagrodzenia czynności pilota dowódcy (PIC) w operacjach niekomercyjnych na odpowiedniej kategorii statku powietrznego – czyli w naszym przypadku samoloty albo szybowce.
Posiadacz licencji samolotowej LAPL(A) jest uprawniony do wykonywania czynności pilota dowódcy samolotów jednosilnikowych tłokowych lądowych lub motoszybowców turystycznych o maksymalnej poświadczonej masie startowej 2000 kg lub mniej, przewożących maksymalnie 3 pasażerów, w taki sposób, że na pokładzie statku powietrznego nigdy nie znajdują się więcej niż 4 osoby, czyli w praktyce obejmuje to wszystkie 2 i 4 miejscowe samoloty, w tym także samoloty ultralekkie.
Cennik szkoleń w sezonie 2018
PODSTAWOWE SZKOLENIE SAMOLOTOWE – PPL(A), LAPL(A) |
||
Szkolenie teoretyczne |
||
Szkolenie stacjonarne w siedzibie Aeroklubu ROW | 1260 PLN | |
Szkolenie podstawowe metodą e-learning – PPL(A), LAPL(A) – Szkoła lotnicza AVIONER | avioner.pl | |
Szkolenie praktyczne | ||
Szkolenie praktyczne do licencji PPL(A) – 45 godzin nalotu | 24 300* PLN | |
Szkolenie praktyczne do licencji LAPL(A) – 30 godzin nalotu | 16 200* PLN | |
* – przy wpłacie jednorazowej 5% upustu |
Masz pytania, wątpliwości, chciałbyś się dowiedzieć czegoś więcej?
Pytaj śmiało, jesteśmy do Twojej dyspozycji
biuro@aeroklub.rybnik.pl wyszkolenie@aeroklub.rybnik.pl
tel. 32 4218426, 530 565 201, 324218189
Jesteś zainteresowany szkoleniem?
Wypełnij formularz i prześlij go do nas mailem |