Kurs podstawowy do licencji pilota szybowcowego (teoria i praktyka) SPL i LAPL(S)
W trakcie szkolenia u nas zdobędziesz podstawową wiedzę niezbędną do wykorzystania w przyszłej karierze pilota, mechanika, technika, konstruktora, inżyniera lotniczego. Szkolenie szybowcowe może być dla Ciebie pierwszym krokiem w wielkiej karierze lotniczej. Pozwoli zweryfikować predyspozycje do wykonywania zawodu pilota, a jako przyszłemu mechanikowi czy inżynierowi lotniczemu pozwoli zdobyć wiedzę i zrozumieć wiele zasad i mechanizmów rządzących w lotnictwie.
Szkolenie podstawowe to około dwumiesięczny okres szkolenia teoretycznego (56 godzin wykładów w systemie weekendowym) i drugi miesiąc praktyki – w tym czasie uzyskasz III klasę wyszkolenia szybowcowego i będziesz mógł się poszczycić pierwszymi dziesięcioma lotami samodzielnymi. Kolejny etap szkolenia w życiu szybownika to zdobycie licencji. Ten okres trwa około roku, w trakcie którego będziesz zdobywał kolejne uprawnienia niezbędne do uzyskania licencji pilota szybowcowego. Licencja umożliwi Ci bez nadzoru instruktora pilotowanie szybowców, szybowców z napędem a po odbyciu dodatkowego szkolenia także pilotowanie motoszybowców.
Wymagania wstępne
Kandydat przystępujący do szkolenia w celu uzyskania licencji pilota szybowcowego SPL lub pilota szybowcowego rekreacyjnego LAPL(S) musi:
- w dniu pierwszego samodzielnego wylotu mieć ukończone 14 lat,
- posiadać orzeczenie lekarskie:
- co najmniej 2 klasy w przypadku ubiegania się o licencję pilota szybowcowego SPL lub musi zostać zapoznany (potwierdzając fakt zapoznania się podpisanym własnoręcznie stosownym oświadczeniem) z wymogiem posiadania właściwego orzeczenia lekarskiego nie później niż przed rozpoczęciem szkolenia,
- orzeczenie LAPL w przypadku ubiegania się o licencję pilota szybowcowego rekreacyjnego LAPL(S)
Lista lekarzy orzeczników, u których można wykonać niezbędne badania, oraz zakres badań.
Wymagania krajowe i wymagania dodatkowe OSL-AROW:
- kandydaci którzy nie ukończyli 18 roku życia muszą przekazać do OSL-AROW wypełnione i podpisane (w obecności notariusza) oświadczenie rodziców lub prawnych opiekunów zawierające ich zgodę na szkolenie lotnicze w zakresie do licencji SPL lub LAPL(S).
Szkolenie teoretyczne
Pierwsza część, teoretyczna, obejmuje cykl wykładów poświęconych wiedzy lotniczej. Wykłady odbywają się w sali wykładowej w budynku aeroklubu, w trybie weekendowym i trwa około dwóch miesięcy. Szkolenie teoretyczne kończy się wewnętrznym egzaminem sprawdzającym wiedzę kandydata.
Szkolenie obejmuje następujące dziedziny lotnictwa:
- Prawo lotnicze oraz procedury kontroli ruchu lotniczego
- Człowiek – możliwości, ograniczenia
- Meteorologia
- Łączność
- Zasady lotu
- Procedury operacyjne
- Wykonanie i planowanie lotu
- Ogólna wiedza o statku powietrznym
- Nawigacja
- Ogólne bezpieczeństwo lotów
- System zarządzania bezpieczeństwem
Szkolenie praktyczne
Warunkiem dopuszczenia do szkolenia praktycznego jest zaliczenie egzaminu z wiedzy teoretycznej. Loty szkoleniowe w naszym ośrodku odbywają się na dwumiejscowych laminatowych szybowcach typu Puchacz i drewnianych typu Bocian. Starty odbywają się za samolotem lub wyciągarką szybowcową.
W ramach szkolenia praktycznego realizowane są zadania wg Programu szkolenia m.in.: start za wyciągarką, nauka lotu po prostej, technika zakrętów, lądowania, budowa kręgu nadlotniskowego, sytuacje niebezpieczne podczas startu, wyprowadzanie z korkociągu, loty sprawdzające, loty samodzielne. Praktyczne szkolenie szybowcowe trwa kilka tygodni, w zależności od warunków atmosferycznych oraz dyspozycyjności ucznia pilota. Uczeń ustala z instruktorem dogodne dla siebie terminy lotów, tak aby ukończyć szkolenie w jak najkrótszym i odpowiadającym mu terminie.
W celu zapewnienia jak największego bezpieczeństwa loty szkoleniowe są wykonywane w możliwie spokojnych warunkach atmosferycznych co jest możliwe we wczesnych godzinach rannych (5-10) i popołudniowych (17-20).
Szkolenie za wyciągarką
Najtańszy rodzaj szkolenia szybowcowego. W jego ramach uczeń pilot odbywa minimum 40 lotów z instruktorem oraz 10 samodzielnie.
Szkolenie kończy się uzyskaniem III klasy wyszkolenia przez ucznia-pilota szybowcowego z uprawnieniem do startu za wyciągarką. Po jej uzyskaniu rozpoczyna się dalsze szkolenie do licencji pilota szybowcowego. Licencję można uzyskać po wylataniu 15-ciu godzin, wykonaniu przelotu 100 km z instruktorem lub 50km samodzielnie oraz zdaniu egzaminu państwowego.
Szkolenie na holu za samolotem
Szkolenie przebiega podobnie jak w przypadku szkolenia za wyciągarką. W jego ramach uczeń – pilot odbywa minimum 25 lotów z instruktorem oraz 10 samodzielnie. Szkolenie kończy się uzyskaniem uprawnień ucznia-pilota szybowcowego z uprawnieniem do startu za samolotem.
Aktualny cennik szkoleń
Jesteś zainteresowany szkoleniem?
Wypełnij formularz i prześlij go do nas mailem |